بانک پرسش و پاسخ

گنجینه ای بزرگ پرسش و پاسخ در زمینه های:کامپیوتر و اینترنت- اجتماعی - اطلاعات عمومی - معارف اسلامی - مهدو یت - پزشکی - صحفات ویژه

-----
بانک پرسش و پاسخ


 
---- -----
آیا حرکت امام حسین ـ علیه السلام ـ فقط عبادی بود یا سیاسی هم بود؟
مبنای حکومت علوی مشروعیت است یا مقبولیت؟
فقه سیاسی چیست و به چه نوع احکامی گفته می شود و تاریخ پیدایش آن به چه دوره ای می
چه ارتباطی بین دین و سیاست وجود دارد؟
آیا احکام حکومتی ثابت هستند یا موقت می‎باشند؟
جایگاه «فقه حکومتی» در کلام قدماء چیست؟ و اگر چنین مطلبی بدان پرداخته
معنای واژه‌ی سیاست چیست؟ چه تفاوتی بین تعریف «سیاست» در فرهنگ سیاسی اس
می خواستم بدانم چرا باید دین در سیاست دخالت داشته باشد؟
امپریالیسم چیست؟
الف ـ چرا پیامبر اسلام (ص) در میان مسلمین خوب را از بد معرّفى نکرده حال آنکه تما
سیاست کشف حجاب رضاخان به تحریک چه کسانی اعمال شد؟ این سیاست قبلا کجا امتحان شده
چرا برخى، دین را برتر از ایدئولوژى مى دانند; هدف آنها از نفى ایدئولوژى از دین چی
آیا ورود دین‎داران در عمل سیاسی و عرصة سیاست باعث ناخالصی دین‎داری و آلوده شدن و
چرا علماء و اندیشمندان اسلامی قدیم و جدید نسبت به مسائل سیاسی، فقهی و اجتماعی جا
فرق سیاست مداری، سیاست دانی و سیاست بازی چیست؟
فرق سیاست مداری و سیاست بازی چیست؟ و سیاست پسندیده از دیدگاه اسلام چیست؟
سیاست را به طور خلاصه تعریف کنید؟
سیاست ما عین دیانت ما است، یعنی چه؟
چرا حضرت علی (علیه السلام) قرآنی را که در زمان خلافت ابوبکر جمع آوری کرده بودند
سوره‎های قرآن به چه ترتیبی در کتاب قرآن چیده شده‎اند؟ و اگر ترتیبی ندارند چرا؟
مخلوقات خداوند، بجز انسان مانند حیوانات و نباتات و جمادات چگونه خالق خود را تسبی
مگر قرار است مردم همه معصوم باشند و هیچ خطائی نکنند تا بتوانند به سعادت آخرت برس
دلائلی که ثابت کند حضرت علی ـ علیه السلام ـ قرآن را جمع آوری کرده است را بنویسید
واژة «عمّ» در آغاز سورة نبا در اصل «عن من» بوده نون در میم ا
چرا خط قرآنی خطاطهای ایرانی تبلیغ نمی شود و همه جا قرآنهای خط عثمان طه که خواندن
چرا در نام گذاری اجزاء قرآن بین قرآن خط عثمان طه با قرآن چاپ عربستان و پاکستان ف
آیا مصحف علی ـ علیه السّلام ـ که اکنون به اعتقاد شیعه در دست مهدی (امام دوازدهم
آیه «اقتربت الساعة و انشق القمر» از شعر «امروالقیس» که می‌گو
آیة 101 سوره مائده؛ بیانگر آن است که سؤالات مردم بر محتوای وحی تأثیر می گذارد! م
آیا معانی و الفاظ قرآن کریم از طرف خداوند است یا از طرف پیامبر اکرم(ص) ؟

 
----
آیا از دیدگاه قرآن اهمیت علم منحصر به علوم دینی است؟ یا مطلق علم؟
ساعت ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٩  موضوعات: اطلاعات عمومی-علم و دانش

طرح سوال : آیا از دیدگاه قرآن اهمیت علم منحصر به علوم دینی است؟ یا مطلق علم؟

جواب: ممکن است بعضى چنین تصوّر کنند که این همه تأکیدات که دربارة فرا گرفتن تعلیم و تعلّم و نشر علوم و دانشها در آیات قرآن مجید آمده است، تنها ناظر به علوم دینى است و آنچه را در بحث حکومت اسلامى و گسترش همة علوم مورد توجه است شامل نمى‏شود. 


ولى این اشتباه بزرگى است، زیرا هم از آیات قرآن وهم از روایات اسلامى اهمیت علم و تعلیم و تربیت به طور مطلق استفاده مى‏شود.
شواهد این معنى فراوان است از جمله در آیات قرآن، موارد زیر به چشم مى‏خورد
1 در داستان آدم (ع) مسألة تعلیم اسماء بیان شده که اشارة به علم و آگاهى بر اسرار آفرینش تمام موجودات است نه تنها علوم دینى «و علَّم آدم الاسماء کلَّها»(1)
2 در سورة الرحمن به تعلیم بیان از سوى خداوند پرداخته، و آن را به عنوان یک موهبت عظیم الهى در آغاز سوره‏اى که مجموعة بزرگترین نعمتها در آن ذکر شده است معرفى مى‏کند «علَّمه البیان»(2)
3 در سورة یوسف به علم تعبیر خواب و حکایت رؤیاها از حوادث آینده که گاه مى‏تواند در سرنوشت ملتى همچون ملت مصر اثر بگذارد اشاره کرده از قول یوسف، نقل مى‏کند «ذلکما ممّا علَّمنى ربّى»(3)
4 باز در همین سوره به مسألة تدبیر امر یک کشور و آگاهى بر مدیریت بیت‏المال اشاره کرده، از قول یوسف خطاب به عزیز مصر مى‏گوید: «اجعلنى على خزائن الارض انّى حفیظ علیم(4) مرا بر خزائن این سرزمین بگمار که من نگاهدارنده و آگاهم (و مدیریت آن را به خوبى مى‏دانم)».
5 (در همین مدیریت یک کشور) داستان طالوت و جالوت، هنگامى که دلیل انتخاب طالوت را از سوى پیغمبر آن زمان (اشموئیل) بیان مى‏کند، مى‏گوید: «انَّ الله اصطفاه علیکم وزاده بسطةً فى العلم و الجسم(5) خداوند او را بر شما برگزیده است، و علم و قدرت جسمانى او را وسعت بخشیده».
بدیهى است امتیاز طالوت بر سایر بنى اسرائیل تنها در معارف الهى نبود، بلکه آگاهى و مدیریت در امور نظامى و سیاسى که در نهاد این جوان هوشیار و مدبر وجود داشت، نیز مورد توجه و استدلال بوده است.
6 در داستان داود (ع) نیز تعلیم صنعت لبوس (علم زره بافى) را یکى از افتخارات بزرگ او مى‏شمرد بلکه «لبوس» به گفتة طبرسى در مجمع البیان هرگونه اسلحه دفاعى و تهاجمى را شامل مى‏شود و منحصر به زره نیست، مى‏فرماید: «و علّمناه صنعة لبوسٍ لکم لتحصنکم من باسکم.»(6)
7 در سورة کهف در داستان موسى و خضر، از علوم و دانشهایى سخن مى‏گوید که از سوى خضر (ع) به موسى (ع) آموخته شده و هیچ کدام از آنها از علوم و معارف دینى به معنى خاص نبود، بلکه از علومى بود که جامعة انسانى را طبق نظام احسن اداره مى‏کند، مى‏فرماید: «فوجدا عبداً من عبادنا اتیناه رحمةً من عندنا و علَّمناه من لدُّناً علماً(7) در آنجا (موسى و دوست همسفرش یوشع) بنده‏اى از بندگان ما را یافتند که او را مشمول رحمت خود ساخته و از سوى خود، علم فراوانى به او تعلیم داده بودیم».
و سپس در آیات بعد، سه نمونه از این علوم را مشروحاً بیان مى‏کند که هیچ کدام از علوم و معارف دینى نیست، بلکه همة آنها مربوط به تدبیر امور زندگى است.
8 در سورة نمل از آگاهى سلیمان نسبت به چگونگى سخن گفتن پرندگان سخن به میان آورده و آن را به عنوان یکى از افتخارات سلیمان که به آن مباهات مى‏کرد ذکر مى‏کند: «و قال یا ایُّها النّاس علِّمنا منطق الطَّیر(8) گفت اى مردم زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده است».
9 در اواخر سورة کهف در داستان ذى القرنین، سخن از سدّ سازى او به عنوان یک واقعة مهم به میان آمده، و حتى جزئیاتى از چگونگى تدبیر او در امر ساختن یک سدّ نیرومند آهنین، براى جلوگیرى از هجوم قبایل فاسد و مفسد (یأجوج و مأجوج) را بیان مى‏کند: «آتونى زبر الحدید حتّى اذا ساوى بین الصَّدفین قال انفخوا حتّى اذا جعله ناراً قال اتونى افرغ علیه قطراً(9) قطعات بزرگ آهن را برایم بیاورید (و آنها را روى هم بچینید) تا هنگامى که کاملًا میان دو کوه را بپوشانید، سپس گفت (در اطراف آن آتش بیفروزید و) در آن بدمید (آنها دمیدند) تا قطعات آهن را سرخ و گداخته کرده، گفت اکنون مس مذاب برایم بیاورید تا بر روى آن بریزم». این موهبت نیز علم و دانش سد سازى بود.
10 در سورة لقمان نیز در آیاتى که شرح وصایاى لقمان را به فرزندش
مى‏دهد به یک سلسله دستورات برخورد مى‏کنیم که جنبة روانشناسى و اجتماعى و مردم دارى دارد که رعایت آنها براى همگان در زندگى نیز مهم و کارساز است، از جمله اینکه به پسرش دستور مى‏دهد نسبت به مردم بى‏اعتنایى و ترشرویى نکن، مغرورانه بر زمین راه نرو، در راه رفتن اعتدال را رعایت کن، بلند سخن نگو و فریاد نکش و صبر و شکیبایى و استقامت در کارها داشته باش ((10)
این درحالى است که خداوند مقام لقمان را به خاطر برخورد از موهبت علم و حکمت و دانش، بزرگ داشته است، تا آنجا که سخن او را در کنار سخن خویش قرار داده است
11 در سورة سباٌ در شرح حال سلیمان، سخن از برنامه‏هاى گستردة عمرانى وهنرى به میان آمده است، که پریان زیر نظر سلیمان، انجام مى‏دادند «یعملون له ما یشاء من محاریب و تماثیل و جفان کالجواب و قدورٍ راسیات(11) آنها هر چه سلیمان مى‏خواست (و دستور مى‏داد) برایش درست مى‏کردند. معبدها و تمثالها و ظروف بزرگ غذا همانند حوض‏ها و دیگهاى ثابت».
و در آیة قبل از آن، به دستیابى سلیمان به دانش ذوب فلزّات، اشاره کرده مى‏فرماید: «وارسلنا له عین القطر(12) ما چشمه‏هاى مس (مذاب) را براى او روان ساختیم».
12 در سورة بقره، دربارة زمامدارى داود پیامبر، مى‏فرماید: «و قتل داود جالوت و آتاه الله الملک و الحکمة و علَّمه ممّا یشاء(13) داود جالوت را کشت و خداوند، حکومت و دانش را به او بخشید و از آنچه مى‏خواست به او تعلیم داد».
روشن است، علم و حکمت در اینجا دانشى است که براى تدبیر ملک و مملکت لازم است و اگر معنى وسیعترى نیز داشته باشد، این بخش از علوم مربوط به کشور دارى و نظام حکومت را قطعاً شامل مى‏شود.
از مجموع اشاراتى که در آیات فوق و بعضى دیگر از آیات قرآن وارد شده، به خوبى مى‏توان استفاده کرد که برخلاف پندار کسانى که تصوّر مى‏کنند، قرآن تنها به علوم دین و معارف الهیّه اهمیت داده و سخنى از علوم دیگر به میان نیاورده است، قرآن براى این بخش از علوم اهمیت فوق العاده‏اى قائل است و آن را از مواهب بزرگ الهیّه مى‏شمرد و مسلمانان را تشویق به فراگیرى هر گونه علم مفید و نافع در زندگى مادّى و معنوى مى‏نماید.
پى‏نوشت‏
(1) بقره/ 31
(2) الرحمن/ 4
(3) یوسف/ 37
(4) یوسف/ 55
(5) بقره/ 247
(6) انبیاء/ 8
(7) کهف/ 65
(8) نمل/ 16
(9) کهف/ 96
(10) آیات 17 تا 19 سورة لقمان (.
(11) سباء/ 13
(12) سباء/ 12
(13) بقره/ 251
پیام قرآن ج 10، حضرت آیت الله مکارم شیرازى و سایر همکاران


لینک دائم نظر شما () »»حمایت از مطلب »۱ کلیک