بانک پرسش و پاسخ

گنجینه ای بزرگ پرسش و پاسخ در زمینه های:کامپیوتر و اینترنت- اجتماعی - اطلاعات عمومی - معارف اسلامی - مهدو یت - پزشکی - صحفات ویژه

-----
بانک پرسش و پاسخ


 
---- -----
آیا حرکت امام حسین ـ علیه السلام ـ فقط عبادی بود یا سیاسی هم بود؟
مبنای حکومت علوی مشروعیت است یا مقبولیت؟
فقه سیاسی چیست و به چه نوع احکامی گفته می شود و تاریخ پیدایش آن به چه دوره ای می
چه ارتباطی بین دین و سیاست وجود دارد؟
آیا احکام حکومتی ثابت هستند یا موقت می‎باشند؟
جایگاه «فقه حکومتی» در کلام قدماء چیست؟ و اگر چنین مطلبی بدان پرداخته
معنای واژه‌ی سیاست چیست؟ چه تفاوتی بین تعریف «سیاست» در فرهنگ سیاسی اس
می خواستم بدانم چرا باید دین در سیاست دخالت داشته باشد؟
امپریالیسم چیست؟
الف ـ چرا پیامبر اسلام (ص) در میان مسلمین خوب را از بد معرّفى نکرده حال آنکه تما
سیاست کشف حجاب رضاخان به تحریک چه کسانی اعمال شد؟ این سیاست قبلا کجا امتحان شده
چرا برخى، دین را برتر از ایدئولوژى مى دانند; هدف آنها از نفى ایدئولوژى از دین چی
آیا ورود دین‎داران در عمل سیاسی و عرصة سیاست باعث ناخالصی دین‎داری و آلوده شدن و
چرا علماء و اندیشمندان اسلامی قدیم و جدید نسبت به مسائل سیاسی، فقهی و اجتماعی جا
فرق سیاست مداری، سیاست دانی و سیاست بازی چیست؟
فرق سیاست مداری و سیاست بازی چیست؟ و سیاست پسندیده از دیدگاه اسلام چیست؟
سیاست را به طور خلاصه تعریف کنید؟
سیاست ما عین دیانت ما است، یعنی چه؟
چرا حضرت علی (علیه السلام) قرآنی را که در زمان خلافت ابوبکر جمع آوری کرده بودند
سوره‎های قرآن به چه ترتیبی در کتاب قرآن چیده شده‎اند؟ و اگر ترتیبی ندارند چرا؟
مخلوقات خداوند، بجز انسان مانند حیوانات و نباتات و جمادات چگونه خالق خود را تسبی
مگر قرار است مردم همه معصوم باشند و هیچ خطائی نکنند تا بتوانند به سعادت آخرت برس
دلائلی که ثابت کند حضرت علی ـ علیه السلام ـ قرآن را جمع آوری کرده است را بنویسید
واژة «عمّ» در آغاز سورة نبا در اصل «عن من» بوده نون در میم ا
چرا خط قرآنی خطاطهای ایرانی تبلیغ نمی شود و همه جا قرآنهای خط عثمان طه که خواندن
چرا در نام گذاری اجزاء قرآن بین قرآن خط عثمان طه با قرآن چاپ عربستان و پاکستان ف
آیا مصحف علی ـ علیه السّلام ـ که اکنون به اعتقاد شیعه در دست مهدی (امام دوازدهم
آیه «اقتربت الساعة و انشق القمر» از شعر «امروالقیس» که می‌گو
آیة 101 سوره مائده؛ بیانگر آن است که سؤالات مردم بر محتوای وحی تأثیر می گذارد! م
آیا معانی و الفاظ قرآن کریم از طرف خداوند است یا از طرف پیامبر اکرم(ص) ؟

 
----
در مورد جنبش نرم افزاری توضیح دهید؟
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٩  موضوعات: اطلاعات عمومی-علم و دانش

طرح سوال :   در مورد جنبش نرم افزاری توضیح دهید؟

جواب : الف. چیستى جنبش نرم افزارى:
این اصطلاح از دو کلید واژه مهم «جنبش» و «نرم افزارى» تشکیل شده است. اصطلاح جنبش و نهضت به معناى یک نوع حرکت فزاینده در جایى گفته مى‏شود که آن جامعه گرفتار رکود، سکون و ثبات باشد. مقام معظم رهبرى در تبیین این معنا، یک‏سرى واژه‏هاى تبیینى دیگر مانند پاسخ به سؤالات، تولید اندیشه، نظریه پردازى و مانند اینها ذکر کرده است.


اصطلاح نرم افزارى، به محتواى علوم و آن چیزى که به تولید اندیشه و نظریه پردازى مربوط مى‏شود، اشاره دارد. این جنبش نرم افزارى صرفاً به معناى آموزشى، تدریس و تعلیم و تعلم نیست. زیرا این فرایند قرن‏ها در جوامع و کشور خودمان هم وجود داشته است. جنبش نرم افزارى یک حرکت علمى اجتماعى است که دو رکن «روحیه علمى» و «نظام سیستماتیک» را به فرآیند تعلیم و تعلّم ما تزریق مى‏کند. روحیه علمى، آن روحیه‏اى است که همراه با ارادة فهمیدن، گشودن باب نقد عالمانه، منطقى و نوآورى است. نوآورى بدین معنا نیست که حتماً یک پایه و نظام معرفتى جدید ارائه شود و به تمام میراث گذشته، پشت پا بزنند. یک مرتبة نوآورى، پاسخ به سؤالات و شبهات جدیدى است که در جامعه وجود دارد براى مثال کار فقهاى ما در حوزه‏ها، نوآورى است چون در برابر پرسش‏ها، به پاسخ‏هاى جدیدى مى‏پردازند.
اما نظام سیستماتیک داراى عناصر ذیل است:
1. تبیین و کشف مباحث زیرساختى و بنیادین علوم: هر ادعایى که مطرح مى‏شود، یک سرى پیش فرض‏هاى معرفت شناختى، هستى شناختى و جهان شناختى دارد که به عنوان مباحث زیرساختى و بنیادین همه علوم به شمار مى‏آید.
2. نیاز شناسى فکرى و نظرى: با توجه به اینکه ما انسانیم و در جهانى متغیر زندگى مى‏کنیم، «تغییر» جزء لاینفک حیات فردى و اجتماعى ما است. از طرف دیگر دین نیز یک سرى متغیراتى دارد. بر این اساس باید نیازهاى متغیرى که روز به روز به وجود مى‏آید شناخته و آنها را کشف کنیم.
3. بازپژوهى و بازپیرایى ذخایر علمى: وقتى به نیاز جدیدى برخورد مى‏کنیم، نباید خودمان را از هویت علمى و فرهنگى گذشته مان جدا کنیم و به پاسخ بپردازیم، بلکه باید میراث گذشته را هم شناسایى کنیم.
4. مطالعه تطبیقى بین اندیشة برگزیده و سایر اندیشه‏ها باید به مکاتب و نظریاتى که در کنارمان وجود دارد، توجه و اشتراکات و تمایزات را بررسى کنیم. مطالعه تطبیقى باعث رشد و بالندگى در اندیشه ما مى‏شود.
بعد از اینکه این فرایند را طى کردیم، به تمدن سازى و فرهنگ سازى مى‏رسیم یعنى، اگر بتوانیم جنبش نرم افزارى را بارور کرده و روحیة علمى را فزونى بخشیم، فرهنگ‏سازى کرده‏ایم. بعد از این مرحله، تمدن سازى تحقق پیدا مى‏کند و در موضوعاتى نظیر تکنولوژى و صنعت، معمارى و هنر و ظهور مى‏یابد.
چرایى جنبش نرم افزارى:
یکى از ویژگى‏هاى مهم جنبش، «همگانى» بودن آن است مفهوم جنبش، حرکت فزایندة همگانى است. پس اولًا حرکت است نه رکود و سکون و یک حرکت رو به رشد و تزاید است، نه یک حرکت آرام. از طرفى همگانى است یعنى، جنبة عمومى دارد و شخصى و فردى نیست. با تحولات عمیقى در رشته‏هاى کلام، فلسفه، تاریخ، تفسیر، اقتصاد، روان شناسى و جامعه شناسى و و صاحب نظران و فرهیختگان رخ داده و پیشرفت‏هاى خیلى خوبى حاصل شده است و همه اینها بعد از انقلاب اسلامى بوده است. مسلماً همة اینها نوآورى و نظریه پردازى است اما جنبش نبوده است بلکه حرکت‏هاى آرام و یا حرکت‏هایى شخصى و فردى است. و در مجموع جامعه، مجامع دانشگاهى و حوزوى ما دچار رکود است.(1)
افزون بر این آنچه که در شکل گیرى و اهمیت جنبش نرم افزارى بسیار مؤثر است، مواجهه ما با دنیاى جدید، پیچیده شدن مناسبات اجتماعى و نوع تحولاتى است که در داخل جهان اسلام رخ داده و که نیازمندى‏ها و بایسته‏هاى جدیدى را مطرح کرده است.
به طور کلى دو ویژگى مشخص، دوران جدید را از گذشته متمایز کرده است:
ویژگى اول این است که در این دوران تاریخى، اسلام با رقیبان جدى اى در حوزه اندیشه و نظر مواجه بوده است و اندیشه‏ها و دیدگاه‏هاى گوناگونى مطرح شده که در گذشته وجود نداشته است. حضور این رقیبان جدید، براى حوزه‏هاى علمیه و اندیشمندان دینى، نیازهایى را مطرح کرده که باید پاسخ داده شود.
ویژگى دوم، نیاز به حضور دین در صحنة عمل اجتماعى است. در گذشته به دلایل و بهانه‏هاى مختلف، نفوذ و حاکمیت دین را بر نهادهاى اجتماعى و حکومت‏ها کاسته یا به طور کلى قطع نموده و قلمرو دین را تنها در سطح اخلاق و اعتقادات فردى منحصر کردند. اما با ظهور انقلاب اسلامى در ایران و به دلایل مختلف چون وضعیت خاص جهان اسلام و احساس ضرورت همبستگى ملت‏هاى مسلمان و پیچیده شدن مناسبات اجتماعى گسترة نفوذ حکومت از حوزه اقتدار سیاسى فراتر رفت و به همة جنبه‏هاى حیات انسان نفوذ پیدا کرد. آنچه امروز به عنوان تولید اندیشه دینى یا تولید علم دینى مطرح است، در واقع به دو نیاز بر مى‏گردد: 1. بازاندیشى در میراث اسلامى و تنقیح افکار و معارف دینى از امور زاید و 2. طراحى و مهندسى نظامهاى اجتماعى بر اساس فرهنگ و آرمان‏هاى دینى.(2)
به عبارت دیگر، اسلام مدعى جامعیت و کمال است و حضور اجتماعى دارد پس باید براى مناسبات اجتماعى، ارتباطات فرهنگى و پرسش‏ها و مکاتب نوین پاسخى داشته باشد. اگر بخواهیم اسلام را در دنیاى امروز نشان بدهیم، چاره اى نداریم جز اینکه تولید اندیشه و نوآورى داشته باشیم و این با نقد، مناظره، گفت و گو و جنبش نرم افزارى فراهم مى‏شود.
سه راه‏هاى تحقق جنبش نرم افزارى:
براى رسیدن به تولید فکر و اندیشه دینى، به دو دسته نیازها باید توجه جدى کرد:
1. ظرفیت‏ها و امکانات درونى (درون حوزه پژوهش و آموزش و درون حوزه و دانشگاه، 2. شرایط بیرونى.
در بخش اول، مسئولیت اصلى به عهده مدیران عالى مجموعه‏هاى علمى و دینى است. اینها باید حمایت کنند تا مدیریت‏هاى سالم و کارآمد، هدف دار در حوزه آموزش و پژوهش شکل بگیرد.
بر اساس بخش دوم اگر همه ظرفیت‏ها ایجاد شود، باز هم براى تولید فکر کافى نیست. ممکن است رشته‏هاى تخصصى ایجاد و استعدادهاى برتر جذب شود و اما فضاى لازم و نظام ارزشى مناسب براى نخبگان و تولید گران فکر و دانش موجود نباشد و یک نخبه احساس کند که طرح بحثى جدید در فقه، تفسیر، کلام و همیشه با انگشت اتهام و تردید مواجه مى‏شود. طبیعى است در این صورت، ظرفیت بسیارى از نخبگان متوجه تولید فکر نخواهد شد.
صاحبان قدرت در حوزه علم و تفکر، چیزى را مى‏پسندند که به قدرت آنها بیفزاید (یا حداقل قدرت آنها را تهدید نکند). حال آنکه یک نخبة فکرى اولین دغدغه اش این است که معضل موجود را حل کند و به اصلاح و بهبود شرایط بپردازد. صاحبان ثروت هم در این زمینه نقش ایفا مى‏کنند. وقتى امکانات و بودجه‏هاى پژوهشى گاهى در اختیار افرادى است که شرایط علم و دانش را ندارند و حداقل صاحبان علم و اندیشه نیستند، طبیعى است که توزیع ثروت در نهادهاى فرهنگى و در بین عناصر فرهنگى، به گونه اى خواهد بود که انگیزه‏هاى نخبگان را دچار اختلال مى‏کند.
پى‏نوشت‏:
(1) ر. ک: تحلیل زیر ساخت‏هاى نظرى جنبش نرم افزارى، گفت‏وگو با حجت الاسلام و المسلمین، دکتر عبدالحسین خسروپناه، روزنامه سیاست روز، 13/ 5/ 1382، ص 6 و 7
(2) ساختار تولید علم و توسعه علوم دینى، گفت و گو با امینى و سبحانى، نشریه پژوهش و حوزه ش 21


لینک دائم نظر شما () »»حمایت از مطلب »۱ کلیک