بانک پرسش و پاسخ

گنجینه ای بزرگ پرسش و پاسخ در زمینه های:کامپیوتر و اینترنت- اجتماعی - اطلاعات عمومی - معارف اسلامی - مهدو یت - پزشکی - صحفات ویژه

-----
بانک پرسش و پاسخ


 
---- -----
آیا حرکت امام حسین ـ علیه السلام ـ فقط عبادی بود یا سیاسی هم بود؟
مبنای حکومت علوی مشروعیت است یا مقبولیت؟
فقه سیاسی چیست و به چه نوع احکامی گفته می شود و تاریخ پیدایش آن به چه دوره ای می
چه ارتباطی بین دین و سیاست وجود دارد؟
آیا احکام حکومتی ثابت هستند یا موقت می‎باشند؟
جایگاه «فقه حکومتی» در کلام قدماء چیست؟ و اگر چنین مطلبی بدان پرداخته
معنای واژه‌ی سیاست چیست؟ چه تفاوتی بین تعریف «سیاست» در فرهنگ سیاسی اس
می خواستم بدانم چرا باید دین در سیاست دخالت داشته باشد؟
امپریالیسم چیست؟
الف ـ چرا پیامبر اسلام (ص) در میان مسلمین خوب را از بد معرّفى نکرده حال آنکه تما
سیاست کشف حجاب رضاخان به تحریک چه کسانی اعمال شد؟ این سیاست قبلا کجا امتحان شده
چرا برخى، دین را برتر از ایدئولوژى مى دانند; هدف آنها از نفى ایدئولوژى از دین چی
آیا ورود دین‎داران در عمل سیاسی و عرصة سیاست باعث ناخالصی دین‎داری و آلوده شدن و
چرا علماء و اندیشمندان اسلامی قدیم و جدید نسبت به مسائل سیاسی، فقهی و اجتماعی جا
فرق سیاست مداری، سیاست دانی و سیاست بازی چیست؟
فرق سیاست مداری و سیاست بازی چیست؟ و سیاست پسندیده از دیدگاه اسلام چیست؟
سیاست را به طور خلاصه تعریف کنید؟
سیاست ما عین دیانت ما است، یعنی چه؟
چرا حضرت علی (علیه السلام) قرآنی را که در زمان خلافت ابوبکر جمع آوری کرده بودند
سوره‎های قرآن به چه ترتیبی در کتاب قرآن چیده شده‎اند؟ و اگر ترتیبی ندارند چرا؟
مخلوقات خداوند، بجز انسان مانند حیوانات و نباتات و جمادات چگونه خالق خود را تسبی
مگر قرار است مردم همه معصوم باشند و هیچ خطائی نکنند تا بتوانند به سعادت آخرت برس
دلائلی که ثابت کند حضرت علی ـ علیه السلام ـ قرآن را جمع آوری کرده است را بنویسید
واژة «عمّ» در آغاز سورة نبا در اصل «عن من» بوده نون در میم ا
چرا خط قرآنی خطاطهای ایرانی تبلیغ نمی شود و همه جا قرآنهای خط عثمان طه که خواندن
چرا در نام گذاری اجزاء قرآن بین قرآن خط عثمان طه با قرآن چاپ عربستان و پاکستان ف
آیا مصحف علی ـ علیه السّلام ـ که اکنون به اعتقاد شیعه در دست مهدی (امام دوازدهم
آیه «اقتربت الساعة و انشق القمر» از شعر «امروالقیس» که می‌گو
آیة 101 سوره مائده؛ بیانگر آن است که سؤالات مردم بر محتوای وحی تأثیر می گذارد! م
آیا معانی و الفاظ قرآن کریم از طرف خداوند است یا از طرف پیامبر اکرم(ص) ؟

 
----
دانشجو کیست و دانشجوی نمونه دارای چه ویژگی‏هایی است؟
ساعت ۱٠:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۸/٩  موضوعات: اطلاعات عمومی-علم و دانش

طرح سوال : دانشجو کیست و دانشجوی نمونه دارای چه ویژگی‏هایی است؟

جواب : دانشجوى نمونه:
دانشجوى نمونه و ایده آل از ویژگى‏هاى زیر برخوردار است:
1. نخستین ویژگى یک دانشجوى نمونه، خوب درس خواندن و تلاش جهت ارتقاى علمى است. باید تمام همت خود را صرف تحصیل علم نموده


و در پى دانش اندوزى باشد. دانشجوى واقعى لحظه لحظة زندگى‏اش، یک اندوخته علمى را در پى دارد و همیشه به دنبال کسب معرفت است. اگر شخصى در این مسیر گام بر دارد و چنین زندگى‏اى داشته باشد، یک دانشجو است. ولى به هر میزان که در پى اندوختن معرفت و تحصیل دانش باشد و وقت و همّت خود را در این راه صرف کند، به همان میزان از ویژگى دانشجو بودن برخوردار است. از این رو دانشجو باید بکوشد در برنامه ریزى و تنظیم کارهاى روزانه، بیشتر وقت و تلاش خود را صرف تحصیل علم و دانش کند.
مقام معظم رهبرى در این باره مى‏فرماید: «یکى از فرایض حتمى براى این نسل، عبارت از تقویت بنیه علمى کشور است. اگر علم نداشته باشیم، اقتصادمان، صنعتمان، حتى مدیریت و مسائل اجتماعى مان عقب خواهد ماند. براى مقابله با آنها (دشمنان) علم لازم است. اگر بخواهید از لحاظ علمى پیش بروید باید جرأت نوآورى داشته باشید، استاد و دانشجو باید از قید و زنجیر، جزم‏گیرى تعریف‏هاى علمى القا شده و دائمى دانستن آنها خلاص شوند آن وقتى که علم با هدایت، ایمان و عواطف صحیح و معرفت روشن بینانه و آگاهانه همراه شود، معجزه‏هاى بزرگى مى‏کند و کشور ما مى‏تواند در انتظار این معجزه‏ها بماند».(1)
2. دومین ویژگى دانشجوى مطلوب، کسب آمادگى براى ارائه خدمات، مطابق با نیاز اجتماعى و علاقه فردى است یعنى، هدف او از درس و تحصیل خدمت‏گزارى باشد، نه صرف اندوختن علم. بى‏تردید امروز هیچ خدمتى بهتر از به کارگیرى دانش در مسیر برآوردن نیاز جامعه و پیشرفت اهداف اسلام نیست. اگر دانشجوى مسلمان با تحصیل دقیق و صحیح و کارآمد، بتواند تئورى نو و طرح جدیدى به بازار اندیشه و صحنه خدمات ارائه کند، بزرگ‏ترین خدمت را به دین و انسان‏ها کرده است. افسوس که امروز عده‏اى از تحصیل واقعى غفلت کرده و در پى مدرک و رسیدن به شغل و در تلاش هستند و عده اى دیگر از زاویه ارائه خدمت و به کارگیرى دانش خویش و کاربردى کردن به آن نمى‏نگرند در حالى که فرهنگ‏سازى، مستحکم ساختن بنیان‏هاى فنى و مهارتى جز از تحصیل کردگان توقّع نیست.
3. ویژگى سوم دانشجوى حقیقى، ارتقاى سطح معنویت فردى و به دنبال آن ارتقاى کیفى امور معنوى دانشگاه و جامعه است. وى باید در برنامه زندگى معنوى خود نیز باعث پیشرفت گردد و همچون یک الگو عمل کند. لذا برخوردار بودن از صفات عالى اسلامى و انسانى مانند ادب، تقوا، عبادت و بنده خدا بودن، صداقت، پاکى، صفاى دل، خیرخواهى، دوراندیشى، حسن تدبیر و در یک کلام نیکى سیرت و و دعوت دیگران به این سمت (با عمل و حرف) باید از برنامه‏هاى دانشجو باشد.
مقام معظم رهبرى مى‏فرماید: «[دانشجو باید] از نظر اخلاقى و معنوى و احساسات لطیف انسانى بى‏نظیر باشد دانشجو یک روشن‏فکر تمام عیار مسلمان است، متدین است».(2)
4. هوشیارى و تیزبینى و داشتن قدرت تحلیل سیاسى و قبل از آن آگاهى صحیح و دقیق از پدیده‏هاى اجتماعى و اتخاذ موضع آگاهانه و صحیح و بجا و مناسب و برخاسته از مبانى اسلامى، از دیگر ویژگى‏هاى دانشجوى مسلمان و از ضروریات زندگى دانشجویى است. جامعه از یک دانشجو انتظار دارد افزون بر تدبیر و تفکر در مورد پدیده‏ها و امور سیاسى به صورت آگاهانه بر روى آنها تأثیر بگذارد و مردم را در این مواقع هدایت و راهنمایى کند وى باید بر پایه مبانى دینى و اعتقادى خویش و بر اساس اطلاعات دقیق و صحیح (نه گفته‏هاى خیابانى و شایعات اتوبوسى) به تحلیل صحیح و مناسب از این پدیده‏ها بپردازد و در برابر آن براى خود اتخاذ موضع نماید به تعبیر کوتاه از دانشجو انتظار نیست که در بند افکار دیگران و تصمیمات حزبى و گروهى باشد. او شخصى آگاه و تحصیل کرده است و باید براى خود قدرت تحلیل و تبیین داشته باشد.
در یک جمع‏بندى، خصوصیات دانشجوى واقعى و مطلوب را مى‏توان از دیدگاه مقام معظم رهبرى چنین بیان کرد: «به نظر من، جوانان انقلابى دانشگاه چون بحث دانشجو را داریم سعى کنند خوب درس بخوانند خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعى کنند در محیط خودشان اثر بگذارند فعال باشند نه منفعل. روى محیط خودشان اثر فکرى
و روانى بگذارند این شدنى است. یک جوان گاهى اوقات مى‏تواند مجموعة پیرامون خودش را کلاس، استاد و دانشگاه را زیر تأثیر شخصیت معنوى خودش قرار بدهد. البته این کار با سیاسى کارى به دست نمى‏آید با معنویت به دست مى‏آید با صفا به دست مى‏آید با استحکام رابطه با خدا به دست مى‏آید.
عزیزان من رابطه با خدا را جدّى بگیرید، شماها جوانید، به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید، مناجات، نماز، نماز با حال و با توجه براى شما خیلى لازم است مبادا اینها را به حاشیه برانید».(3)
پى‏نوشت:‏
(1) دیدار دانشجویان، دانشگاه صنعتى امیرکبیر 9/ 2/ 79
(2) دیدار دانشجویان نمونه و ممتاز دانشگاه‏ها، 7/ 9/ 81
(3) بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران، 22/ 2/ 1377


لینک دائم نظر شما () »»حمایت از مطلب »۱ کلیک