پشت پرده طرح ایده "گفتگوی تمدن‌ها" توسط سیدمحمد خاتمی

نامه علیرضا نوری زاده به محمدعلی ابطحی
پشت پرده طرح ایده "گفتگوی تمدن‌ها" توسط سیدمحمد خاتمی

خبرگزاری فارس: روابط ابطحی با انگلیسی ها در پوشش موسسه گفت وگوی ادیان بعدها به جایی رسید که ساعت 3 عصر روز 24 آذر 1381 هیاتی 9 نفره از نمایندگان مجلس عوام انگلیس همراه نماینده سفارت پادشاهی بریتانیا در تهران با وی دیدار کردند.

خبرگزاری فارس: پشت پرده طرح ایده "گفتگوی تمدن‌ها" توسط سیدمحمد خاتمی

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس،‌ روزنامه کیهان در صفحه پاورقی شماره امروز یکشنبه خود به قلم پیام فضلی نژاد نوشت:

از دهه 1370 سه حلقه کیان، آئین و مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برای صورتبندی پروژه «دموکرتیزاسیون» تحت نفوذ نافذ ایدئولوژی «عصر مدرن» و «نهضت روشنگری» بودند و اغلب اعضاء و مشاوران آن نیز یا از تئوری های انگلیسی تغذیه می کردند یا دانش آموختگان دانشگاه های انگلستان به شمار می رفتند. عبدالکریم سروش در چلسی کالج لندن «فلسفه علم» آموخت و آن را را با تکیه بر آراء سرکارل پوپر در ایران رواج می داد.

حسین بشیریه هم که سخت شیفت توماس هابز و ماکس وبر بود، دکترای «تئوری سیاسی» خود را از دانشگاه لیورپول انگلستان گرفت. محمدرضا تاجیک، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و معاون آموزشی وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات نیز سال 1372 در دانشگاه اسکس انگلستان درس «تحلیل گفتمانی» خواند یا حمیدرضا جلایی پور که در دهه 1360 معاون سیاسی- امنیتی استانداری کردستان بود، سال 1376 پس از گرفتن دکترای «جامعه شناسی سیاسی» از دانشگاه لندن به یکی از چهره های کلیدی اصلاحات بدل گشت و ناشر روزنامه های جامعه، طوس، نشاط و... شد یا محمدعلی ابطحی پس از دوم خرداد 1376 و در مقام «رئیس دفتر رئیس جمهور» روابط خود با جاسوسان انگلیسی را توسعه داد.

او آبان 1378 در جریان سفر سیدمحمد خاتمی به فرانسه در اقامتگاه احسان نراقی (مشاور ویژه محمدرضا پهلوی) با علیرضا نوری زاده (عامل سرویس جاسوسی MI6 ) ملاقات کرد.
 
پوشش سیاسی این دیدار، بحث درباره گسترش ایده «گفت وگوی تمدن ها» بود و نراقی به عنوان مشاور وقت دبیرکل سازمان یونسکو بانی برگزاری جلسه سخنرانی خاتمی در مجمع عمومی این سازمان شد. پس از سفر رئیس دولت اصلاحات به پاریس، علیرضا نوری زاده در نامه ای دست نویس خطاب به ابطحی نوشت:

حضرت ابطحی؛ با سلام. دیدار کوتاه ولی پر از لطف حضرتعالی در پاریس همچنان منزل نشین یاد و خاطره من است و گفت وگوی پر از لطف با سیّد نازنین مان جایی ویژه در دفتر ایام من یافته است... وقتی به یاد می آورم که وارسته ای همچون خاتمی در آنجا هست و همسفر او کسی چون محمدعلی ابطحی است، لذا به دل امید می دهم که دوران غم نخواهد ماند. چنین نبود و چنین نیز هم نخواهد ماند. باری؛ ضرورت داشت این چند سطر را خدمت شما بفرستم.

دکتر «احسان نراقی» به تهران آمده است. با توجه به نقش بسیار مهم و چشمگیر او در برگزاری جلسه «یونسکو» و آن همه زحمت ها و دویدن ها و سینه سپر کردن هایش، و پیغام ها و توصیه های به جایی که به من می داد و من به «دوستان» منتقل می کردم و در نهایت شما گیرنده اش بودید، تصور می کنم تقدیری از پیرمرد و گفت وگویی با او، تاثیر بسیار در حال و روحیه او خواهد داشت.

روابط ابطحی با انگلیسی ها در پوشش موسسه گفت وگوی ادیان بعدها به جایی رسید که ساعت 3 عصر روز 24 آذر 1381 هیاتی 9 نفره از نمایندگان مجلس عوام انگلیس همراه نماینده سفارت پادشاهی بریتانیا در تهران با وی دیدار کردند، اما مهم تر از همه سیدمحمد خاتمی شیفته سیستم حکومتی بریتانیا و ایدئولوگ های فراماسونر «انقلاب باشکوه» انگلیس مانند جان لاک بود و آنان را مظهر پیوند «دین داری» و «تجددخواهی» می نامید. سال 1382 نیز وقتی که تونی بلر، نخست وزیر انگلیس صریحاً از آشوب های شبه دانشجویی در تهران حمایت می کرد، پرنس چارلز (ولیعهد انگلستان) صبح 20 بهمن 1382 در سفری غیررسمی از شهر بصره وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. هرچند هدف از این سفر «همدردی با زلزله زدگان بم» عنوان گشت، اما سیدمحمد خاتمی در کاخ سعدآباد با پرنس چارلز دیدار کرد و به او گفت:
تجربه ملت انگلیس در استقرار «دموکراسی» مهم است و
«جان لاک» ] از پیشروان فراماسونری و برده داری [ متفکری پیشتاز در تحکیم مبانی دموکراسی است. شما ] ولیعهد انگلیس [ شخصیتی فرهنگی و علاقه مند به «گفت وگوی ادیان» هستید و این سرآغاز «گفت وگوی تمدن ها» و امری مغتنم است.
اصلاح طلبان «انقلاب باشکوه انگلیس» را یگانه الگوی «مشروطیت» تلقی می کردند و سعید حجاریان با صراحت از «مدل انگلیسی اصلاحات» دفاع می کرد؛

مدلی که دو فیلسوف انگلیسی، یعنی جان هیک و جان کین از احیاگران آن در قرن بیستم به شمار می رفتند. از این رو، چهار ماه پس از سفر ریچارد رورتی در قامت بزرگ ترین فیلسوف آمریکا جان کین، رئیس مرکز مطالعات دموکراسی دانشگاه وست مینستر برای دومین بار در پائیز 1383 از لندن به ایران آمد. او را که به عنوان احیاگر تئوری «جامعه مدنی» در قرن بیستم می شناسند، سال 1949 در استرالیا متولد گشت و از دهه 1970 برای تحصیل در رشته «اقتصاد سیاسی» به دانشگاه تورنتو در کانادا رفت. سال 1979 عازم کینگز کالج دانشگاه کمبریج انگلستان شد و یک دهه بعد به مقام استاد تمام دانشگاه وست مینستر رسید.

/ 0 نظر / 12 بازدید