آیا اختلاف در امر ولادت حضرت سبب وهن در آن مى شود؟

پاسخ:
اولا: اختلاف در موضوع و قضیه اى هرگز مستلزم نبود آن موضوع نیست ، بلکه بر وجود آن دلالت دارد و گرنه هیچ قضیه اى را نمى توان به اثبات رسانید. زیرا در هر قضیه و موضوعى از جهات مختلف اختلاف شده است .
آیا امت اسلامى بعد از پیامبر مطابق احادیث به 73 فرقه تقسیم نشدند؟ آیا این افتراق و تفرق باعث مى شود که اصل اسلام زیر سؤال رفته و در گزاره هاى دینى شک نماییم ؟
ثانیا : همان گونه که از وضعیت سیاسى آن زمان و مخفى بودن امر ولادت به جهت آن وضعیت استفاده ى شود اختلاف امرى طبیعى به نظر مى رسد.
ثالثا : مطابق نقل شیخ مفید رحمة الله علیه جامعه شیعى بعد از مدتى نه چندان دور به وحدت نظر در امر ولادت حضرت مهدى علیه السلام رسیدند. او مى گوید:((از این فرقه ها که ذکر شد در این زمان که سال 373 است به جز فرقه دوازده امامى که قائل به امامت فرزند امام حسن علیه السلام است ، وجود ندارد ...)). (1)
جالب توجه اینکه ، انکار برخى بر ولادت امام مهدى علیه السلام از دید اهل بیت علیهم السلام مخفى نمانده و لذا در روایاتى به آن اشاره کرده اند. شیخ صدوق رحمة الله علیه به سند صحیح از امام موسى بن جعفر علیه السلام نقل کرده که فرمود:صاحب هذا الامر من یقول الناس لم یوجد بعد(2) ؛((صاحب این امر کسى است که [بعضى از] مردم مى گویند هنوز متولد نشده است .))
پی نوشتها:
1- الفصول المختار ، ص 321؛ بحارالانوار ، ج 37 ، ص 23.
2- کمال الدین ، ص 360. بحارالانوار ، ج 51 ، ص 159 ، ح 3.
منبع : موعود شناسی وپاسخ به شبهات، نویسنده: علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران

/ 0 نظر / 5 بازدید